Körber Subsidiary United Grinding Group AG plans joint venture for additive process with inspire AG

Clear focus on innovation: On May 1, 2015, Körber subsidiary United Grinding Group signed a cooperation agreement with university-affiliated inspire AG for a joint venture that will specialize in additive production processes. This includes a variety of laser-based processes as well as 3D printing. The joint venture, which will be managed col-lectively by both partners, will develop a future-oriented production process and thereby benefit from current research results. ETH Zurich has made significant in-vestments in inspire AG.
The joint venture, named “Irpd AG”, with headquarters in St. Gallen (Switzerland) concentrates on the manufacture of industrial metal or plastic prototypes up to the production of small series of complex work pieces. As a result, the joint venture focuses on innovative production processes, in particular on Selective Laser Sintering (SLS), Selective Laser Melting (SLM) and 3D printing. With this joint venture, the United Grinding Group expands its competence outside the Körber Group’s Business Area of tool machines with future-oriented additive production processes and laser-based production technology.
inspire AG brings parts of its own center of excellence, inspire IRPD (inspire Institute for Rapid Product Development), to the joint venture. By working with United Grinding, inspire IRPD gets a knowledgeable partner to work with on further developing and professionalizing production processes. "As one of the world’s leading providers in hard finishing, we are the ideal partner for inspire IRPD with our experience in standardized production and knowledgeable customer approach," confirms Stephan Nell, CEO of United Grinding Group AG. "The company offers extensive expertise in future-oriented production techniques which we would like to jointly develop on the basis of our experience in industrial series production."
"We are pleased to be able to further expand our activities in this important, future-oriented field together with inspire IRPD, an institute with excellent technological expertise," confirms Richard Bauer, CEO of the Körber Group. "Additive production processes are of strategically high relevance for us as an innovative technology group."
inspire AG welcomes the opportunity for cooperation: "We see United Grinding Group as the best partner for unlocking the excellent development potential of the joint venture with its experience in professional production processes and its international market access," says Dr. Jürg Krebser, Chairman of the management board of inspire AG. "We are enthusiastic in particular about the solid positioning and the long-term focus for this cooperation."
The location will remain the campus of inspire IRPD in St. Gallen on the grounds of the Swiss Federal Laboratory for Materials Testing (EMPA). This will facilitate among other things the continuation of the knowledge transfer and the exchange of experiences in the area of material research between the centers of excellence.
Press release on 5.4.2015(pdf):

Das Joint Venture mit dem Namen Irpd AG mit Sitz in St. Gallen (Schweiz) konzentriert sich auf die Herstellung von industriellen Metall- oder Kunststoff-Prototypen bis hin zur Fertigung von Kleinserien komplexer Werkstücke. Dabei fokussiert sich das Joint Venture auf innovative Fertigungsverfahren, insbesondere auf Selective Laser Sintering (SLS), Selective Laser Melting (SLM) und 3D-Druck. Durch das Joint Venture erweitert die United Grinding Group aus dem Geschäftsfeld Werkzeugmaschinen des Körber-Konzerns ihre Kompetenzen bei zukunftsweisenden additiven Fertigungsverfahren und laserbasierter Fertigungstechnik.

Die inspire AG bringt Teile seines eigenständigen Kompetenzzentrums inspire IRPD (inspire Institute for Rapid Product Development) in das Joint Venture ein. Für die Fertigung von Kleinserien bekommt das inspire IRPD mit United Grinding einen kompetenten Partner, um Produktionsabläufe weiterzuentwickeln und zu professionalisieren. „Als weltweit führender Anbieter in der Hartfeinbearbeitung sind wir mit unserer Erfahrung in der standardisierten Produktion sowie der kompetenten Kundenansprache ein idealer Partner für inspire IRPD“, bestätigt Stephan Nell, CEO der United Grinding Group AG. „Das Unternehmen verfügt über umfassende Kompetenz in zukunftsweisenden Produktionstechniken, die wir basierend auf unserer Erfahrung in der industriellen Serienproduktion gemeinsam weiterentwickeln wollen.“

„Wir freuen uns, gemeinsam mit inspire IRPD ‑ einem Institut mit hervorragenden technologischen Kompetenzen ‑ unsere Aktivitäten in diesem wichtigen Zukunftsfeld weiter ausbauen zu können“, bestätigt der Vorstandsvorsitzende des Körber-Konzerns, Richard Bauer. „Additive Fertigungsverfahren sind für uns als innovativem Technologiekonzern strategisch von hoher Relevanz.“   Die inspire AG begrüßt die Zusammenarbeit: „Wir sehen in der United Grinding Group den besten Partner, der dem Joint Venture durch seine Erfahrung bei professionellen Produktionsprozessen und seinen internationalen Marktzugang hervorragende Entwicklungschancen eröffnet“, so Dr. Jürg Krebser, Geschäftsführer der inspire AG. „Insbesondere die solide Aufstellung und die langfristige Orientierung haben uns für die Zusammenarbeit begeistert.“

Standort bleibt der Campus des inspire IRPD in St. Gallen, auf dem Gelände der Eidgenössischen Materialprüfanstalt EMPA. Damit sollen unter anderem auch der Wissenstransfer und Erfahrungsaustausch im Bereich der Materialforschung zwischen den Kompetenzzentren leicht fortgesetzt werden können.

Pressemitteilung vom 4.5.2015